5 powodów, dlaczego warto iść na staż



Pamiętacie serię filmików z akcji „Staż. Sprawdź, zanim pójdziesz!”? Biedny stażysta musiał robić wszystkim kawę, męczyć się nad ksero, tonąc w dokumentach czy też nurkować pod biurko w celu podłączenia kabli, by uruchomić komputer dla - jak mniemam - swojej przełożonej grającej w pasjansa. Czy staż to rzeczywiście męczarnia i szkoda tracić na niego czas?
Oto 5 powodów, dla których uważam, że wbrew wielu opiniom krążącym o stażach, warto na nie aplikować:
  1. Doświadczenie
Idąc na staż uczysz się wielu rzeczy i zyskujesz nowe umiejętności. Jednym słowem, staż to świetna okazja na zdobycie doświadczenia, które śmiało możesz wpisać później do swojego CV.
  1. Nowe kontakty
Kolejny plus to poznawanie nowych ludzi. Zazwyczaj kiedy idziesz na staż, jest on zgodny z Twoimi zainteresowaniami i celami zawodowymi. W większości sytuacji nie poznajesz więc ludzi przypadkowych a takich, od których możesz się wiele nauczyć, a do tego łatwiej nawiązać Wam głębszą relację. Takie znajomości mogą zaowocować nie tylko długoletnią znajomością, ale także możliwością nawiązania późniejszej współpracy i udziałem w świetnych projektach.
  1. Okazja, by poznać firmę
Jeśli jesteś zainteresowany pracą w konkretnej firmie, to taki staż jest fantastyczną okazją, by poznać ją „od środka”. Dowiesz się, jak wygląda polityka firmy, jej struktura i panująca w niej atmosfera. Dzięki temu „sprawdzisz” ją zanim jeszcze zwiąże Cię z nią umowa o pracę.
  1. Szansa na pozostanie w firmie po stażu
Jeśli sprawdzisz się i zostaniesz doceniony przez stażodawcę to istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że zaproponują Ci dłuższą współpracę. Wiele firm tak robi, nawet w sytuacji, kiedy oficjalnie nie ogłaszają, że poszukują kandydatów. Zdecydowanie korzystniej wypada zatrudnienie sprawdzonego stażysty niż poszukiwanie kogoś nowego, tracąc tym samym czas na rekrutację, kogo i tak - być może - będą musieli doszkalać.
  1. Okazja do poznania zawodu
Gdy chcesz pracować w konkretnym zawodzie możesz poprzez staż łatwo skonfrontować swoje wyobrażenie o nim z tym, jak taka praca rzeczywiście wygląda. To ogromna zaleta, ponieważ pozwala uniknąć rozczarowania już po podjęciu dłuższego zatrudnienia w firmie i związaniu się z konkretną branżą. Możesz przekonać się, czy „czujesz” ten zawód, a praca w nim nie będzie dla Ciebie tylko przykrym obowiązkiem.

A dodatkowo: Świetna alternatywa…

…szczególnie dla studentów, którzy z jakichś przyczyn nie mogą podjąć się normalnej pracy, np. ze względu na studia dzienne i ograniczoną dyspozycyjność, a chcieliby w jakiś sposób jednak to doświadczenie zdobyć. Często staż można dopasować do ilości godzin, jakimi stażysta dysponuje, ponieważ grafik bywa bardziej elastyczny niż w przypadku normalnego zatrudnienia.
Zawsze po odbyciu stażu warto dopilnować, abyśmy mieli dokument, który potwierdza nam jego odbycie.

Gdzie szukać?

1) Bezpośrednio na stronach firm. Wiele z nich ma osobne zakładki, gdzie umieszczają aktualne oferty stażu,
2) Przez uczelnię (Biura Karier),
3) Na Targach Pracy,
4) Na portalach z ogłoszeniami o pracę,
5) W Urzędach Pracy (w przypadku osób bezrobotnych),
6) Na serwisach społecznościowych (Facebook, LinkedIn itp.).

Jak to ze stażem było u mnie…

Jak z pewnością niektórzy z Was pamiętają, rok temu sama byłam stażystką w pewnej firmie. Ogłoszenie znalazłam na… Facebook’u ;) Zaczęło się od tego, że kilka dni wcześniej szukałam czegoś w internecie i trafiłam na ciekawy artykuł. Polubiłam wtedy od razu fanpage odwiedzonej strony i tak oto w jednym z postów dowiedziałam się, że kogoś szukają. Wysłałam CV, zaproszono mnie na rozmowę i - ku mojemu zaskoczeniu – dostałam się :) Doświadczenie miałam baaardzo niewielkie. Naprawdę dużo się przez ten czas nauczyłam. Zwiedziłam mnóstwo miast, do których sama pewnie szybko bym się nie wybrała. Poznałam niezwykle fantastycznych ludzi, a z niektórymi dalej mam kontakt. Ba, później dzięki tym znajomościom dostałam propozycję udziału w super projekcie, w którym mogę się dalej rozwijać. Jedną z najważniejszych rzeczy, jakie zyskałam jest moja ogromna zmiana wewnętrzna. Wcześniej byłam cichą, mega nieśmiałą osobą. Staż pomógł mi otworzyć się na ludzi i nabrać więcej odwagi w codziennym życiu. Dla mnie to po prostu bezcenne.
Pewnie wiele osób zastanawia się, czy dostałam za to jakiekolwiek wynagrodzenie. Nie, nie dostałam za to pieniędzy. Jak widzicie, korzyści było jednak tak wiele, że nie jest to dla mnie (akurat w tym przypadku) żaden minus i drugi raz także podjęłabym identyczną decyzję, chociaż mimo wszystko w pierwszej kolejności polecam szukać staży płatnych.
Zawsze też sprawdźcie firmę, do której zgłaszacie się na staż oraz warunki współpracy, bo zdarzają się takie, które – mówiąc wprost – wykorzystują naiwnych stażystów.

Podsumowując, szczerze polecam taką formę zdobywania doświadczenia, ponieważ można naprawdę dużo na tym zyskać (nie tylko finansowo).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz